«Звязда» №128, пятница, 11 июля 2014 г.
Стыль мыслення Сяргея Кацьера
Асоба творцы на мяжы мастацтва і жыцця
На творчым рахунку гэтага тэлерэжысёра, сцэнарыста, журналіста не адна праграма, сярод якіх «Тэлевізійны дом кіно», «Час кіно», «Кінавёрсты», некалькі дзясяткаў тэлепартрэтаў вядомых дзеячаў кінамастацтва. Але ніводную са сваіх работ Сяргей Кацьер не лічыць вяршыняй творчасці, бо ён з’яўляецца самакрытычным і патрабавальным да сябе як да чалавека і да творцы. Сёлета яго дакументальны фільм «Залаты Віцязь. Мікалай Бурляеў» быў адзначаны Гран-пры на аднайменным міжнародным форуме. Каб пачуць яго ацэнку гэтай падзеі, а таксама абмеркаваць сучасны стан дакументальнага кіно, мы завіталі на сустрэчу з мэтрам.
Знак якасці
— Давайце вернемся да фестывалю «Залаты Віцязь». Якія ўражанні пакінуў ён на гэты раз?
— Уражанні засталіся самыя станоўчыя. На «Залатым Віцязі» я бываю вось ужо на працягу 20 гадоў. Памятаю свой першы прыезд на фестываль (яго тады праводзілі ў Цярэспалі). Там я пазнаёміўся з Мікалаем Бурляевым і іншымі ўдзельнікамі, якія за гэтыя гады сталі маімі сябрамі. Фестываль мне вельмі блізкі, таму што яго дэвіз «За духоўныя ідэалы, за ўзвышэнне душы чалавека» я лічу, у прынцыпе, асновай дзяржаўнай палітыкі, пра якую ў нас так шмат гавораць. «Залаты Віцязь» займаецца гэтым вось ужо на працягу двух дзясяткаў гадоў. І столькі ж я разам з ім рабіў рэпартажы, праграмы, творчыя партрэты, якія потым і ўзнагароды заваёўвалі. Летась, калі кіраўніцтва канала «Беларусь 3» прапанавала мне зрабіць фільм пра заснавальніка фестывалю, з задавальненнем узяўся за працу.
Мікалай Бурляеў для мяне перш за ўсё аўтарытэт у галіне кіно. Чалавек, які ўдзельнічаў у стварэнні такіх фільмаў, якія маюць вагу ў сусветным кінематографе. Таксама ён па сваёй грамадскай дзейнасці з’яўляецца адным з адметных дзеячаў славянскай культуры. Мне, напрыклад, удалося пазнаёміцца з яго трохтомнікам, што выйшаў летась. І, ведаеце, я быў уражаны: настолькі гэты чалавек — цэльная натура. Я, мабыць, упершыню сустрэў акцёра, у якога няма зазору паміж ім на экране і чалавекам у рэальным жыцці. У яго так пабудавана жыццё ў творчым і чалавечым планах, што не адчуваеш і не бачыш размежаванасці. Гэта было для мяне самым прыемным у працы над фільмам. Там не проста гісторыя «Залатога Віцязя», а гісторыя пра чалавека, якога я паважаю, якім захапляюся, які блізкі мне па духу.
Я казаў тое са сцэны і цяпер паўтаруся, што гэтая ўзнагарода не мне як рэжысёру, а прыз Мікалаю Пятровічу як з’яве ў мастацтве і ў жыцці. Лічу, узнагародзілі і Беларусь, бо на працягу ўсяго існавання фестывалю наша краіна заўсёды падтрымлівала яго. Таксама гэта прыз Белтэлерадыёкампаніі, якая заўжды знаходзіць магчымасць паслаць здымачную групу на «Залаты Віцязь» і тым самым не абмінуць падзеі кінафоруму. Таксама ўзнагародзілі наш культурны тэлеканал «Беларусь 3», які выступіў ініцыятарам стварэння гэтага фільма. Я атрымаў узнагароду, аднак гэта наша агульная перамога.
— Калі гаварыць пра кіно на сёлетнім фестывалі: ці ўдалося ўбачыць свежы погляд, нешта асаблівае?
— Сёлета я быў членам журы ў намінацыі «Дакументальнае кароткаметражнае кіно», дзе было шмат фільмаў з розных краін, таму паглядзець нешта ў іншых намінацыях не заўсёды ўдавалася. Беларусь, як заўсёды, была годна прадстаўлена на фестывалі. Нават, калі гаварыць пра нашу намінацыю, то фільм Юрыя Цімафеева «Крокі над вадой» атрымаў «Залатога Віцязя». Юрый — выпускнік Беларускай дзяржаўнай акадэміі мастацтваў, таленавіты малады чалавек, які цяпер працуе на «Беларусьфільме». Было вельмі прыемна, калі журы сышлося ў меркаванні, што гэты фільм лепшы. Ён выбіваўся з асноўнага конкурснага патоку сваёй мастацкасцю, наяўнасцю аўтарскага погляду.
Сёння настолькі ўсе прывыклі да тэлевізійнага фармату, да мэйнстрыму ў дакументальным кіно, калі трэба ўсё рабіць хутка, дынамічна, а тут зусім іншае кіно — паглыбленне ў героя, выразныя сродкі, вобразнасць. Хаця ў нашай намінацыі былі і іншыя добрыя карціны. Спрабую на «Лістапад» прапанаваць фільм «Папа, здравствуй» рэжысёра Наталлі Кананенкі, у аснове якога ляжыць прытча пра блуднага сына, але гэта дакументальнае кіно. Дэбют ад жанчыны-рэжысёра. На фестывалі карціну ўзнагародзілі «Бронзавым Віцязем». Галіна Адамовіч прадставіла выдатную працу. Яе фільм «Шамбала» пра людзей на беларускіх балотах — таксама вельмі пранікнёны. І такіх фільмаў было шмат, але, на жаль, добрых работ на фестывалі заўсёды больш, чым прызоў.
Мне даводзіцца быць на розных фестывалях, і заўсёды я чую меркаванні, што беларускае кіно — гэта перш за ўсё якасць. Прыемна, што з часам наш узровень не падае.
Кожны сам выбірае дарогу
— Вы выкладаеце ў Акадэміі мастацтваў не першы год. Што можаце сказаць пра патэнцыял маладых талентаў?
— Хачу сказаць, што моладзь у нас выдатная. Усе, хто прыходзіць да нас у акадэмію вучыцца, розныя. Часам даводзіцца і сварыцца, бо кажу ім , што нельга быць такімі лянівымі і нецікаўнымі. Ёсць праблемы з выбарам тэм, з іх асэнсаваннем. Добра, калі на рэжысуру прыходзяць, ужо маючы адукацыю за плячыма. Тады ў чалавека ўжо сфарміравана пэўнае бачанне свету. Напрыклад, быў у мяне курс, дзе студэнты атрымлівалі ўжо другую вышэйшую адукацыю. І мне было прыемна з імі працаваць. Цяпер усе яны ў прафесіі, гэта вельмі радуе.
Кожны сам выбірае дарогу. Рэжысура — вельмі шырокае паняцце. Неабавязкова працаваць на тэлебачанні, калі ты скончыў акадэмію па спецыяльнасці «Рэжысура тэлевізійнага кіно». Рэжысёр — гэта стыль мыслення, светапогляд, уменне арганізаваць працэс. Таму я наогул не камплексую з-за таго, што нехта з маіх вучняў не будзе займацца тэлебачаннем.
Усе знойдуць сваё месца. Нават проста атрымаць вышэйшую гуманітарную адукацыю карысна. Бо тут гісторыя кіно, літаратуры, жывапісу і наогул мастацтва. Гэта спатрэбіцца ў жыцці, каб элементарна сваім дзецям патлумачыць, што добра і што дрэнна. У мяне на курсе шмат дзяўчат вучыцца, і я не ўпэўнены, што ўсе яны стануць рэжысёрамі тэлебачання. Праца складаная, я, можа, нават і не жадаў бы іх бачыць на тэлебачанні, таму што яно патрабуе самаахвяравання. Гэта машына, канвеер. А жанчына павінна мець час выхоўваць дзяцей, гатаваць мужу смачныя абеды, павінна быць падтрымкай у сям’і. Калі ж яна прападае на тэлебачанні днямі і начамі, то гэта не жанчына, а рэжысёр. Але я не асуджаю іх за жаданне вучыцца.
Прафесіяналамі становяцца ў працы. Вучоба ва ўніверсітэце — толькі фундамент, ад якога пры жаданні ты потым зможаш адштурхнуцца, а можаш пайсці зусім іншым шляхам. Сённяшнія студэнты знаходзяцца далёка наперадзе ў плане тэхналогій. Іншая справа, што ўсе хочуць здымаць, арыентуючыся на ўласныя пажаданні, а на тэлебачанні сёння правілы дыктуе прадзюсар і густы гледачоў. Тэндэнцыя дрэнная, але тэлебачанне — з’ява масавая і даступная ў кожным доме: а кіно — яно павінна быць аўтарскім, эксклюзіўным і не рыначным. Нельга ўсё вымяраць рублём.
— Які ваш падыход у навучанні? Як дапамагаеце маладым людзям шукаць сябе ў прафесіі?
— У кожным трэба бачыць індывідуальнасць і даваць ёй магчымасць развівацца. Ад выкладчыка залежыць, як будзе ўсё гэта адбывацца. Можна пахвалой узняць чалавека да нябёс, а потым ён упадзе і паб’е нос. А можна прыціскаць патроху, каб юны творца нарошчваў мышцы і прабіваў сабе дарогу, бо яму трэба будзе рабіць гэта ўсё жыццё. Трэба вучыць студэнтаў адстойваць свой пункт гледжання, адэкватна ўспрымаць крытыку, памыляцца, набіваючы гузакі. Іншая справа, што мой светапогляд, густы таксама ўплываюць на іх і дыктуюць пэўную атмасферу на курсе. Але я нікога не перацягваю ў сваю «веру», бо, як і любы творчы чалавек, маю свае сумненні, комплексы, і навязваць нешта іншым не збіраюся. Наадварот, імкнуся нечаму ў сваіх студэнтаў вучыцца. Мяне цікавіць узаемаабагачэнне.
Выплыць з патоку
— Лічыцца, што ў рэжысуру трэба ісці з вопытам. Што вас падштурхнула да жадання рэалізоўвацца ў гэтай прафесіі?
— Выпадковасцяў не бывае. Я марыў стаць ваенным, як сапраўдны хлопчык, уяўляў сябе лётчыкам альбо мараком. Але так склаліся абставіны, што паступіў у політэхнічны ўніверсітэт. Там жа ў Яраслаўлі было і тэатральнае вучылішча, але туды мяне не цягнула. Хоць і любіў тэатр, займаўся ў студэнцкай тэатральнай студыі мініяцюр. Аднак не думаў, што буду сур’ёзна гэтым займацца. Планаваў працаваць кіраўніком на вытворчасці. Не істотна, быў бы я галоўным інжынерам, а можа і дырэктарам завода… А склалася так, што я працую на тэлебачанні. Прайшоўшы заводскую школу мне было прасцей асвоіцца ў тэлевізійным асяродку. Працаваць тут — значыць бегчы на доўгую дыстанцыю, кожны дзень ствараць новы прадукт. Трымаць узровень. Я быў да гэтага падрыхтаваны.
— Дакументальнае кіно — ваша хобі, а тэлебачанне — праца. Як размяжоўваеце іх?
— Я 25 гадоў рабіў штотыднёвую праграму, якая патрабуе сямідзённай падрыхтоўкі. Але гэта паток, экстрым, а заўсёды хочацца да нейкай тэмы падысці грунтоўна, каб было больш часу на мантаж, падрыхтоўку, агучванне. Дакументальнае кіно дае мне такую магчымасць, хоць гэта і надараецца толькі ў адпачынку. Там я не проста адпачываю, а займаюся любімай справай у прымальным для сябе тэмпе.
— Якое месца займае кіно сярод каштоўнасцяў у вашым жыцці?
— Кіно — гэта і ёсць маё жыццё. Безумоўна, мне пашчасціла, што гэтая дзейнасць стала маёй працай. Аднак яна не з’яўляецца для мяне галоўным. Галоўнае — гэта мая сям’я, дзеці і ўнукі. Хоць і не магу сябе ўявіць не ў прафесіі, бо ўсё ж калі няма ў цябе інтарэсу да ўласнага жыцця, то і іншым людзям ты будзеш не цікавы.
Алена ДРАПКО.